NAJIS BAYI HIJAU?BILAKAH ANDA PERLU RISAU?

Najis bayi adalah perkara yang sangat menjadi kebimbangan pada  ibu bapa baru. Berapa kerapkah bayi membuang najis? Adakah najis  bayi bekait rapat dengan penyusuan susu ibu ? Apakah maksud warna dan kekerapan? Bilakah anda perlu risau?

WARNA DAN KEKERAPAN YANG NORMAL

Najis pertama bayi adalah meconium hitam dan larutan yang terdapat di dalam ususnya semasa lahir. Apabila penyusuan berjalan lancar, kira-kira hari ketiga, najis bayi berubah kepada “najis peralihan,” yang mempunyai warna kehijauan gelap. Pada hari kelima atau lebih, warna najis berubah lagi menjadi kuning. Semakin konsisten (dan sehingga bayi mulai memakan apa-apa selain susu ibu) mungkin kelihatan seperti sup kacang hancur, cecair dengan bit berbiji di dalamnya. Tetapi jika najis bayi seperti cecair dan tiada biji, ini juga biasa.

Najis  bayi kebanyakannya diperbuat daripada lemak dalam susu anda. Selama enam minggu pertama, bayi yang mendapat berat badan biasanya membuang air sekurang-kurangnya 3 hingga 4 kali sehari dengan najis sekurang-kurangnya berdiameter dari suku AS (22 mm) atau lebih besar. Banyak membuang air bermaksud bayi anda mendapat banyak susu  yang bagus. Tetapi terlalu sedikit membuang air, anda perlu membuat pemeriksaan pada bayi anda.

Sekiranya bayi anda berusia lebih muda dari 6 minggu, kurang daripada 3 hingga 4 kali sehari, atau najisnya tidak berubah menjadi kuning pada hari kelima, bayi anda memerlukan pemeriksaan dan anda perlu merasa bimbang. Tidak sampai selepas 6 minggu sesetengah bayi menyusu yang sihat kurang kerap, kadang-kadang sekali seminggu. Periksa berat bayi di klinik kesihatan. Penambahan berat badan kira-kira 1 oz. (30 g) atau lebih setiap hari menunjukkan bahawa semua adalah baik. Tidak kira berapa umur bayi anda, selagi dia mendapat berat badan dengan baik, jangan bimbang jika dia mempunyai najis yang lebih sedikit daripada yang diharapkan.

PUNCA NAJIS HIJAU

Radang perut. Apabila bayi anda sakit, ini boleh menyebabkan perubahan dalam warna kotoran yang mungkin berlangsung selama berminggu-minggu. Sentiasa menyusu! Ini cara terbaik untuk membantu bayi pulih.

Oversupply. Jika anda menghasilkan susu yang banyak sehingga bayi anda menerima kebanyakan susu tinggi / susu rendah lemak, ia boleh mengatasi usus bayi dan menyebabkan najis berair atau hijau.

Penyusuan susu ibu tidak berkesan. Jika pada hari kelima, najis bayi bertukar menjadi hijau bukannya kuning, seperti dalam kes bekalan lebihan, ini mungkin menjadi tanda bahawa bayi tidak dapat mengalirkan payudara dengan cukup baik untuk melewati foremilk gula rendah lemak / tinggi. Dalam hal ini, masalah kesihatan atau anatomi (seperti dasi lidah) mungkin menjadi punca. Tidak seperti kelebihan bekalan, berat badan bayi mungkin atau kurang daripada purata. Sekarang adalah masa untuk melihat IBCLC.

Kepekaan terhadap makanan . Apabila bayi yang sensitif atau alahan bertindak balas terhadap ubat yang anda ambil, sesuatu dalam diet anda, atau sesuatu bayi yang menggunakan secara langsung, ini boleh mengubahnya menjadi hijau atau mukus. Anda juga mungkin melihat sedikit darah di dalamnya, yang tidak dianggap serius.

Alergi makanan. Apabila ini adalah punca, anda juga dapat melihat gejala-gejala fizikal lain seperti masalah kulit (ekzema, ruam, patch kering), gangguan perut (muntah, cirit-birit), atau masalah pernafasan (kesesakan, hidung berair, berdehit, batuk).

Bagaimana pula dengan Imbalance Foremilk-Hindmilk?

Ramai ibu bapa baru membaca dalam talian bahawa “ketidakseimbangan foremilk-hindmilk” adalah penyebab paling besar dari najis hijau. Istilah ini dicipta dalam artikel jurnal 1988 yang melaporkan pengalaman beberapa ibu yang menyusui mengikut jam, menukar payudara selepas 10 minit walaupun bayi belum selesai di sebelah itu. Hasilnya tidak pernah diduplikasi, dan penemuan baru menimbulkan persoalan tentang kesimpulan artikel ini. Ramai yang kini tertanya-tanya jika ketidakseimbangan foremilk-hindmilk pun wujud.

Menetapkan Kebimbangan untuk Istirahat

Dalam kebanyakan kes, najis hijau tidak perlu dipikirkan. Tetapi ia membantu mengetahui apa yang biasa, penyebab yang mungkin, dan beberapa mitos umum mengenai pengalaman ini. Jika penyusuan bayi anda sihat dan berkembang maju, itu adalah perkara yang paling penting yang perlu anda ketahui.

 

 

No comments yet.

Leave a Reply

Powered by WordPress. Designed by Woo Themes

Enter Mothers First Choice at Checkout for 5% Member Card! Dismiss